tisdag 15 maj 2012

Varför tar man sig...

...inte tid och bakar oftare? Det var vad jag tänkte när jag såg IKEA's "shake-and-bake" mix på mat hyllan innan utgången. Grovt bröd, klart på 2 timmar! Hm, men det tar ju mycket mindre tid att göra det själv förutsatt att man använder bikarbonat... Hur som helst bestämde jag mig för att testa detta. Ryktet säger att det kommer bli svårt att hitta grovt bröd i Tokyo, men om det finns att hitta en variant på IKEA kan man nog klara sig.


Brödet var helt ok. Inte sötat, men gott som grovt bröd och mättar väldigt bra. Så av det här fick jag en bra idé! Eftersom det faktist tar mindre tid att göra sitt eget bröd (men jag gör aldrig det ändå, wtf) tänke jag att jag skulle förbereda en blanding av goda bröd ingridienser så att det bara är att tillsätta filmjölk i blandningen och veva ihop den.
Nu blev det ett av mina favorit recept (nyponbröd, mums!) och ett nytt recept där det till båda endast krävs fil och sirap. Mängden skrev jag bara ner på en lapp och fäste ihop med temperatur och tiden brödet ska vara inne!



Köpte fina burkar också för att få det att se lite husligare ut. : )
Nu blir det att baka bröd! Eller, ja, så fort jag har ätit upp IKEA-brödet jag gjorde idag...

1 kommentar: